Franc Bogovic is Vlaams Volksvertegenwoordiger en onderwijscommissaris voor Open VLD. Hij riep deze week Minister Crevits op om actie te ondernemen naar aanleiding van de rondvraag die De Morgen deed over de slechtere prestaties van studenten met een migratieachtergrond

Het vermoeden bestond al een tijdje en het is nu bevestigd: Studenten met een migratieachtergrond hebben het een stuk moeilijker dan hun medestudenten zonder migratieachtergrond. Een probleem dat zich voordoet op alle Vlaamse universiteiten en zeker ook op de VUB. Uit vragen aan Minister Crevits blijkt daarenboven blijkt dat de problematiek niet echt wordt opgevolgd noch dat er concrete cijfers over hoeveel studenten met een migratieachtergrond hoger onderwijs aanvatten. Hallucinant als je bedenkt dat ongeveer 20 percent van de Vlamingen en nog meer Brusselaars een migratieachtergrond hebben. Gelukkig nemen onze universiteiten wel hun verantwoordelijkheid op.

Uit een rondvraag van De Morgen blijkt dat de feiten frappant zijn:

  • Qua prestaties stelt de Universiteit Antwerpen dat studenten met een migratieachtergrond het 20 procent moeilijker hebben dan studenten zonder migratieachtergrond, zelfs 25 procent moelijker in het geval van een andere thuistaal.
  • Qua instroom loopt het ook niet. Jongeren met een migratieachtegrond vinden moelijker de weg naar ons hoger onderwijs. UHasselt stelt dat 30 procent van de 18-jarigen in Limburg een migratieachtergrond heeft, en slechts 12 procent eerstejaarsstudenten aan de Universiteit Hasselt dat ook heeft.

We zitten met een serieus sociaal economisch probleem. Studenten met een migratieachtergrond komen vaak uit milieus die minder sterk verbonden zijn met hoger onderwijs. Hoe moet je dan weten wat te studeren, laat staan waar? Wat als niemand uit jouw omgeving je zegt dat je het wél aankan om hogere studies aan te vangen?  Bij het zien van die cijfers heb ik mezelf, als voormalig student met een migratieachtergrond, de vraag gesteld: “Heb ik gewoon dan geluk gehad?” én “Tevens, hoe kunnen we zorgen dat we de drempels weghalen, de toegang makkelijker maken?” Zonder aan kwaliteit van onderwijs te komen welteverstaan.

Meer concreet roep ik de minister op om nog meer in te zetten op 3 zaken:

  • Kleuteronderwijs:
    Zet in op maximale kleuterparticipatie: iedereen aan boord van bij de start! Laat ze geen achterstand oplopen die later moeilijk bij te benen is.
  • Secundair onderwijs:
    Zet in op de “Brede school” & “Brede leeromgeving”: Creëer een sterk naschools aanbod en werk samen met lokale jeugdverenigingen, CODE-dojo’s, kunst- of STEM-academies om jongeren hun talenten te laten ontdekken en zich op jonge leeftijd beginnen ontplooien. AREA2020 in het Antwerpse is zo’n lovenswaardig initiatief.
  • Hoger onderwijs:
    Zet in op Tutoring & studiegeleiding: Zorg voor adequate begeleiding zodat studenten met of zonder migratieachtergrond hun kansen op slagen maximaliseren. Versterk ook studentenverenigingen die goed werk leveren inzake, zoals “Auxilio!” aan de VUB.

We leven vandaag in een diverse samenleving waar 20 procent van de Vlamingen een migratieachtergrond heeft. Mezelf incluis overigens. Bij de Brusselaars maar ook bij de Vlaamse jongeren ligt dat percentage nog hoger. Ja, we moeten of mogen trots zijn op afkomst, maar waar iemand vandaan komt, kan niet meer bepalend zijn voor waar die persoon naartoe gaat. En daar moet het over gaan. We moeten het hebben over waar mensen nu staan, waar ze naartoe kunnen gaan en over hoe iedereen gelijke kansen kan hebben om zijn of haar talenten te ontwikkelen én daarin te excelleren.

Franc Bogovic
www.francbogovic.be